Personeel aannemen via een payrollorganisatie en toch optimale binding

Je wilt personeel aannemen via een payrollorganisatie, maar twijfelt of de medewerkers wel voldoende binding krijgen met jouw bedrijf? Een twijfel die niet terecht is. In de praktijk ervaren payrollmedewerkers op de werkvloer namelijk geen verschil met hun collega's in vaste dienst. In dit blog leggen we je uit hoe het zit en wat je kunt doen om te zorgen voor een optimale binding.

Laten we eerst eens stilstaan bij het misverstand over de betrokkenheid van payrollmedewerkers.

Dit is met een aantal argumenten te weerleggen. Het begint al bij de werving en selectie. Bij payroll besteed je de salarisadministratie uit, maar werf en selecteer je zelf jouw nieuwe medewerkers. Jij voert de gesprekken en maakt afspraken over de arbeidsvoorwaarden. Hierdoor is de binding en betrokkenheid van payrollmedewerkers bij jouw organisatie vaak bij aanname al groot.

Daarnaast hebben medewerkers op payrollbasis recht op dezelfde beloning als medewerkers in loondienst in een gelijke of gelijkwaardige functie. Payrollmedewerkers verdienen dus evenveel als hun collega’s in vaste dienst.

Tot slot zorg jij voor de dagelijkse aansturing en begeleiding van deze medewerkers. Ze zijn bij jouw bedrijf aan het werk en krijgen op de werkvloer dezelfde behandeling als vaste werknemers. Het verschil zit ‘m alleen in het soort arbeidscontract en het juridisch werkgeverschap. De payrollorganisatie is juridisch werkgever, maar de échte binding heeft de medewerker - net als zijn collega’s in loondienst - met het bedrijf waar hij werkt.

De binding is er dus, maar hoe hou je die vast? Met andere woorden; hoe zorg je voor een optimale binding?

Hierbij gelden dezelfde regels als bij medewerkers in vaste dienst. Voor een optimale binding is het belangrijk dat je oog hebt voor de wensen van jouw personeel. Daarmee zorg je ervoor dat een werknemer zich betrokken voelt en minder snel geneigd is om op zoek te gaan naar een andere baan. Dat doe je onder andere door:

Duidelijke en eerlijke communicatie
Wees open en eerlijk in je communicatie. Laat medewerkers weten wat er speelt. Zorg ervoor dat medewerkers niet het gevoel krijgen dat er iets achtergehouden wordt, want dat kan de nodige onrust veroorzaken. En andersom, vraag ook wat de medewerker vindt en voelt en geef hem de ruimte om zich te uiten. Zo krijg je een goed beeld van wat onder je personeel leeft en kun je hier tijdig op inspelen.

Waardering en erkenning
Het klinkt heel logisch, maar vaak wordt dit werkgevers onvoldoende benut. Geef je werknemers het gevoel dat hun inspanningen ertoe doen. Laat jouw waardering en erkenning blijken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door samen successen te vieren en een compliment te geven. Maar het kan ook in de vorm van een bonus, loonsverhoging of een persoonlijk cadeautje.

Geven van verantwoordelijkheid
Medewerkers die zich verantwoordelijk voelen voor hun functie en dit ook uitdragen, willen graag invloed hebben op de invulling van hun werk. Geef medewerkers daarom de verantwoordelijkheid en vrijheid om zelf beslissingen te nemen. Op die manier zorg je ervoor dat het werk interessant en uitdagend blijft. En dat zorgt er weer voor dat je medewerkers gemotiveerder zijn en langer verbonden willen blijven aan je organisatie.

Wil je werk maken van een optimale binding met je personeel?

Maar word je tijd en geld opgeslokt door andere werkgeversverplichtingen, administratieve lasten en financiële risico’s? Overweeg dan je salarisadministratie uit te besteden aan een payrollorganisatie, zodat je als ondernemer meer tijd en focus hebt voor je bedrijf. Hoe dat in z’n werk gaat? Lees het in ons gratis whitepaper Payrolling: meer focus op je core business

Download ons gratis whitepaper

Mockup